Inmiddels zijn er in Nederland 2 miljoen ondernemers werkzaam. De meeste daarvan zijn ‘eenpitters’ of ZZP’ers. Als je zelf als ZZP’er werkzaam bent, dan weet je dat je vaak veel meer uren in je onderneming steekt dan een gemiddelde werknemer. Misschien heb jij iets aan het Pareto principe als het gaat om timemanagement. Hieronder vind je een uitleg van het Pareto-principe en geven we je wat voorbeelden, zodat het praktisch toepasbaar is in je onderneming.
Inhoudsopgave
Timemanagement voor ZZP’ers
Timemanagement is in iedere onderneming van belang, maar als er verder niemand is om werk aan uit te besteden, kan dat erg problematisch worden. De economie is nu eenmaal erg gespannen op het moment, vooral omdat er schaarste heerst. Niet alleen is er gebrek aan grondstoffen, halffabricaten en onderdelen. Ook arbeidskracht ontbreekt.
Als je zelf ondernemer bent, merk je dat wellicht dagelijks. Jouw klanten willen meer werk uitbesteden en het moet ook nog eens sneller klaar zijn. Nee zeggen is vaak erg moeilijk, omdat je uiteraard geen klanten wilt verliezen. Maar te veel werk aannemen met een te korte deadline is beslist ook niet de oplossing als je een gezonde balans wilt houden tussen work and life. Hoe kies je tussen opdrachten als het er te veel worden en tegen wie zeg je nee? Met de 80 20 regel gaat jouw productiviteit wellicht omhoog.
Wat is het Pareto principe of de 20 80 regel?
De Italiaanse econoom Vilfredo Pareto ontdekte een verband dat naar hem is genoemd, maar ook wel de 20 80 of 80 20 regel wordt genoemd. Het uitgangspunt was dat 20% van de Italiaanse bevolking 80% van alle bezittingen in handen had. Pareto werkte dit beginsel uit en merkte op dat deze verhouding in zeer veel menselijke verhoudingen voorkwam. Hij formuleerde uiteindelijk de algemene regel dat 80% van de uitkomsten voortkomt uit 20% van de oorzaken. Nu hoef je die percentages niet tot achter de komma te controleren, het gaat om de algemene regel.
Hoe werkt het? Een paar Pareto principe voorbeelden.
Het principe klinkt wellicht wat theoretisch en wat heeft dit te doen met de dagelijkse praktijk. Volgens de 80-20 regel is deze bijna overal van toepassing in ons gewone leven. Denk maar eens na over de volgende Pareto principe voorbeelden:
- We dragen 20% van onze kleding gedurende 80% van de tijd.
- Met 20% van onze vrienden brengen we 80% van onze vrije tijd door.
- Van een playlist draaien we 20% van de nummers 80% van de tijd.
Herken jij je in de bovenstaande zaken? Probeer het anders maar eens toe te passen op een ander deel van je privéleven en je zal verbazend vaak constateren dat deze verhouding in het algemeen klopt.
Hoe werkt het Pareto principe in je onderneming?
Als ondernemer ken jij je business en je klanten uiteraard op je duimpje. In iedere onderneming geldt ook de 80 20 regel. Er is een klein percentage klanten dat verantwoordelijk is voor 80% van je omzet of eventueel de winst. Het zijn vaak de klanten waar jij volledig van op aan kunt en die vaak minder tijd vragen in verhouding tot wat ze opleveren. Het risico bestaat zelfs dat je als ondernemer zo zeer gaat vertrouwen op deze klanten dat je te veel tijd gaat besteden aan ‘lastige’ klanten die in feite maar een beperkte invloed hebben op jouw omzet en winst. Gebruik de 80 20 regel dan ook in drukke tijden als deze om de 20% klanten waarop jouw onderneming drijft tevreden te houden en zeg ‘nee’ bij klanten die niet tot deze groep behoren indien het gewoon niet past binnen jouw timemanagement.
Wat als nee geen optie lijkt te zijn?
Als je nee zegt tegen een klant die tot de 80% minder optimale klanten behoort, zal die elders op zoek gaan en wellicht niet meer terugkomen. Wat zijn de opties als je dat wil voorkomen?
1. Analyseer je klantenbestand
Als het verdwijnen van een of meer klanten betekent dat je in een financieel gat valt, ben je niet goed bezig. Dan kun je beter tijd gaan besteden aan de acquisitie van nieuwe klanten.
2. Probeer een opdracht ‘uit te smeren’
Klanten proberen er soms ook extra druk op te zetten om te voorkomen dat ze zelf in tijdnood komen als jij je deadline niet haalt. Probeer die extra ruimte die er wellicht is te benutten door een opdracht uit te smeren of wellicht te splitsen.
3. Vraag een spoedtarief
Meer geld betekent nog niet dat je ook meer tijd beschikbaar krijgt en het is uiteraard niet de bedoeling om een klant te veel onder druk te zetten. Het is echter wel een optie om een klant duidelijk te maken dat jouw tijd ook beperkt is in deze overspannen tijden.
Heeft deze tekst je op ideeën gebracht? We horen het graag hieronder in de reacties.
Dit artikel bevat affiliate links. Als je hierop klikt en een bestelling plaatst, ontvangen wij een percentage, maar jij betaalt gewoon het normale bedrag voor je product.