Wanneer is groente gezonder: vers, uit blik of diepvries?

Als je gezond en gevarieerd eet, hoort daarbij iedere dag ook een portie groente. Hou je van groente dan zit je wel goed want je kan praktisch gedurende het gehele jaar die groente kopen die jij wilt. Maar wat kan je nu het beste kiezen: vers, conserven of diepvries? Wanneer is groente gezonder? Bijna automatisch zal je kiezen voor vers. Daar zitten immers alle gezonde voedingstoffen nog in en het heeft geen enkele behandeling ondergaan voordat jij het gaat bereiden. Dat is ook 100% juist, er zijn echter wel een paar zaken die het minder eenduidig maken. Is groente uit blik gezond? En hoe gezond zijn diepvriesgroenten? Je leest het in dit artikel.

Hoe gezond zijn verse groenten?

Wat is voor jou verse groente? Als je het uit je moestuin haalt of direct van het land van de boer, zit groente (mits op het juiste moment geoogst) boordevol goede voedingsstoffen. Indien je het diezelfde dag nog bereidt, kan het echt niet gezonder. Echter betekent ‘vers’ voor de meeste stadbewoners uit de schappen bij de supermarkt of de groenteboer. Die verse groente kan inmiddels al enkele dagen of weken oud zijn, naar gelang de herkomst. In die periode is een flink deel van de voedingsstoffen al verdwenen. Daarnaast wordt groente bestemd voor de ‘verse’ verkoop vaak eerder van het land gehaald om ‘na te rijpen’ tijdens het transport. Eenmaal uit de grond verliest groente echter alleen maar voedingsstoffen.

Verse groenten gezond

Indien je milieubewust bent, kan je beter ook geen verse groente eten buiten het seizoen. Deze groente is immers in de kas verbouwd of komt uit een (ver) buitenland. Kies voor seizoensgroente als het vers moet en bij voorkeur zo van het land. En nog een puntje van belang: hoe vaak gaat bij jou verse groente de groenbak in omdat je te lang hebt gewacht met bereiden?

Conserven: is groente uit blik gezond?

Is eten uit blik ongezond? Waarschijnlijk heb je het weleens op tv gezien in de reclame of in een documentaire. Een enorme akker vol groente wordt geoogst, gewassen, (eventueel) gesneden, geblancheerd en in de pot of het blik gedaan. Dezelfde dag worden de conserven nog per vrachtauto afgevoerd. Dat is ook dagelijkse praktijk.

De groente wordt geoogst op het optimale moment en verliest maar weinig voedingsstoffen voordat het in pot of blik zit. Als jij het op de goede manier bereidt (in het vocht dat erbij zit) krijg je ook een gezond product op je bord vergelijkbaar met echte verse groente. Het is wel even op het etiket letten. Vaak worden aan het vocht stoffen toegevoegd om de houdbaarheid te vergroten. Zout is hierbij vaak een conserveringsmiddel.

Eet je vrijwel iedere dag conserven, dan krijg je flink extra zout binnen. Vanwege de houdbaarheid zijn conserven het gehele jaar verkrijgbaar, terwijl ze in het seizoen worden geoogst. Indien je eenmaal een pot of blik conserven hebt geopend, is het moeilijk om een restje te bewaren. Vaak wordt dit dan ook weggegooid.

Zijn HAK groenten gezond? Wanneer je let op de toevoegingen, dan zijn groenten uit blik gezond. Pas dus wel op dat je niet te veel zout, suikers of andere toevoegingen binnenkrijgt. Bij HAK groenten kun je ook voor potten met 0% zout en met 0% suiker kiezen. Let maar op als je bijvoorbeeld een pot bruine bonen of rode kool koopt.

Hoe gezond zijn diepvriesgroenten?

Het proces voor diepvriesgroente is vergelijkbaar met dat bij conserven. Alleen eindigt de groente diepgevroren in pakken. Tenzij je een combinatie-product kiest, zoals spinazie ‘a la crème’, krijg je ook uitsluitend groente in het pak zonder enige toevoeging. De voedingsstoffen zijn vergelijkbaar met echte verse groente. Diepvries is het beste te bewaren van de drie opties. Je neemt de hoeveelheid die je nodig hebt en de rest gaat de vriezer weer in. Uiteraard kost diepvriezen extra energie en is dat een nadeel.

Groente diepvries gezond

Conclusie: verse groenten, groenten uit blik of diepvriesgroenten?

Kies je nu verse groenten, groenten uit blik of diepvriesgroenten? Wanneer is groente gezonder? Niets overtreft qua goede voedingsstoffen de groente die vers van het land komt en binnen een dag wordt geconsumeerd. Voor wie niet de luxe heeft om zelf te oogsten, is diepvries buiten het seizoen beslist een goede optie. Ook conserven scoren goed op voedingsstoffen, maar het is opletten welke stoffen zijn toegevoegd aan het blik of de pot.

Bekijk ook: Hoe gezond is een augurk eigenlijk?

Dit artikel bevat affiliate links. Als je hierop klikt en een bestelling plaatst, ontvangen wij een percentage, maar jij betaalt gewoon het normale bedrag voor je product. 

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *