De meest gemaakte fouten bij het autorijden tijdens hitte

Op zoek naar airco tips voor de auto? De zomer komt er weer aan en de eerste dagen met temperaturen boven de 30° C zijn al aangekondigd. Bij een dergelijke hitte is autorijden vaak geen pretje, zelfs niet in met alle moderne techniek die we vandaag kennen. Soms maken bestuurders het nog erger door onnodige fouten. Wij verzamelden de meest gemaakte fouten bij autorijden tijdens hitte en geven je handige airco tips voor in de auto.

Voorkom deze 10 meest gemaakte fouten bij autorijden tijdens hitte

Hieronder vind je een lijstje met punten die je beslist moet voorkomen als de temperaturen buiten oplopen.

1. Laat nooit een levend wezen in de auto achter

Iedere zomer staan de berichten weer in de krant: een onzorgvuldige automobilist laat een huisdier of zelfs kind achter N een auto bij hoge temperaturen. Het hoeft geen uren te duren voordat een hete auto levensbedreigend wordt voor mens of dier. Zelfs 5 minuten kan bij extreme hitte al te veel zijn. Gewoon nooit en onder geen enkele voorwaarde doen.

2. Een flesje water laten liggen in de auto

Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig overal buiten huis een flesje water bij zich. Ook in de auto is dat lekker, zeker bij warm weer. Let er echter op dat het flesje opgeborgen of meegenomen wordt als jij de auto verlaat. Het water in de fles kan namelijk de zonnestralen gaan bundelen en je bekleding verschroeien. Bij tropische temperaturen is het zelfs mogelijk dat het brand veroorzaakt in je auto.

3. Niet ventileren bij instappen

Ongetwijfeld ken je het verschijnsel wel. Indien je in je auto stapt op een erg warme dag is die gloeiend heet. Het duurt dan een flinke tijd voordat de airco de temperatuur weer op een aanvaardbaar niveau heeft gebracht. Het is veel verstandiger om eerst goed te ventileren. De lucht in de auto is veel warmer dan de buitenlucht en daar kun je optimaal gebruik van maken door een paar minuten alle ramen open te zetten.

Als de lucht binnen de auto vergelijkbaar is met de buitentemperatuur, zet je de airco op recirculeren gedurende een paar minuten. Dat hoeft in eerste instantie alleen de lucht binnen de auto te worden afgekoeld en dat gaat sneller dan indien je voor de buitenlucht gaat. Blijven rijden met open ramen kost extra brandstof omdat de stroomlijn is doorbroken en het lawaai bij hogere snelheid is niet comfortabel.

4. De airco op de laagste temperatuur zetten

Als we het hebben over airco tips voor de auto, er zijn ook dingen die je beter niet kunt doen als je airco in je auto hebt. Het is verleidelijk om de airco meteen op een zo laag mogelijke temperatuur te zetten. Dat is echter niet verstandig. Als het verschil tussen buitenlucht en de lucht in de auto meer dan 8 graden wordt, kan dat problemen geven bij de overgang van de ene naar de andere temperatuur. Mensen die last hebben met de bloedsomloop kunnen er zelfs door flauwvallen. Een verschil van 5 graden is meestal al comfortabel en je bespaart er ook nog eens brandstof mee. Als je een paar minuten voordat je aankomt op je bestemming de airco uitzet, is het verschil nog minder problematisch.

tips airco auto

5. De koude luchtstroom op jezelf richten

Ook een van de meest gemaakte fouten bij autorijden tijdens hitte: de koude luchtstroom van de airco op jezelf zetten. Het kan heerlijk voelen als het tropisch warm is om de koude luchtstroom op jezelf te richten. Het is echter geen goed idee. Door het verschil in temperatuur kan je spierklachten krijgen zoals een stijve nek. Waarschijnlijk denk te tijdens een hittegolf niet direct aan verkoudheid. De koude lucht van de airco veroorzaakt op zich geen verkoudheid. Echter geef je virussen, die tijdens de zomer minder actief zijn, wel een betere kans om je te besmetten. Zorg er ook voor dat de airco in je auto regelmatig gecontroleerd wordt, zodat de luchtfilters schoon zijn.

6. Rijden op slippers of blootsvoets

Op een warme dag lijkt het vaak te veel moeite om van schoeisel te wisselen, zeker voor een korte rit. Het is in ons land ook toegestaan om blootsvoets te rijden. Het is echter een feit dat het moeilijker is om voldoende remdruk te geven met blote voeten of slippers. Overigens geven hoge hakken ook dat probleem. In een aantal Europese landen is het verboden met slippers te rijden. In ons land kan de verzekeraar moeilijk gaan doen over de schade als jij die veroorzaakt op slippers. Kies derhalve gewoon voor goed schoeisel om mee te rijden, ook als het warm is.

7. Insectenresten niet verwijderen van de lak

Zeker na een lange rit moet je de insectenresten wel van je voorruit verwijderen om weer voldoende zicht over te houden. Alleen gebruik maken van reinigingsvloeistof zorgt voor een vervelende waas die je onvoldoende blik op de weg geeft. Als je de voorruit schoonmaakt, doe hetzelfde dan voor de lak. Als de zon voldoende kracht heeft, verbrandt deze de insectenresten op de lak. Daardoor ontstaan kleine kratertjes in de lak die lelijk staan en slechts met hoge kosten kunnen worden gerepareerd. Een goede wasbeurt voorkomt dergelijke problemen.

tips airco auto

8. Schrik niet van je bandenspanning

Na een ritje in de hitte zijn je banden warm en dat geldt ook voor de lucht daarin. Als je de spanning meet, kan deze wel met 0,4 bar zijn opgelopen. Daar zijn de banden echter wel voor gemaakt. Laat geen lucht ontsnappen. Indien de omstandigheden dan veranderen heb je een te lage bandenspanning bij lagere temperaturen en dat leidt tot een minder weggedrag en meer slijtage.

9. De auto compleet voltanken bij hitte is niet verstandig (in Duitsland)

Ook brandstof zet uit als deze warmer wordt. In Nederland wordt brandstof bij pompstations op 15° C gehouden. Bij voltanken is er dan nog genoeg ruimte over indien de brandstof warmer wordt en gaat uitzetten. In Duitsland is de voorgeschreven bewaartemperatuur echter 5° tot 10° C. De consumentenorganisatie waarschuwt in Duitsland om die reden de tank niet volledig af te vullen bij zomerse hitte.

Bekijk ook: Het stormglas, hoe werkt dat eigenlijk?

10. Een plas water in de zomer duidt op een probleem met de airco

Dat is een fabel waar je geen rekening hoeft te houden. Bij zomerhitte zal iedere airco in principe condenswater verliezen na een langere rit. Het is wel verstandig om de airco ook af en toe aan te zetten als deze niet voor koeling nodig is. Daardoor voorkom je mogelijke lekkage van het koudemiddel. Het meest voorkomende probleem bij een airco is slijtage van de aandrijfriem. Laat deze derhalve eerst controleren indien de airco minder goed gaat functioneren.

Maak jij je wel eens schuldig aan een van de bovenstaande veel gemaakte fouten bij autorijden tijdens hitte? Laat gerust een reactie achter onder dit artikel.

Dit artikel bevat affiliate links. Als je hierop klikt en een bestelling plaatst, ontvangen wij een percentage, maar jij betaalt gewoon het normale bedrag voor je product. 

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *