Bounty

Een Bounty kopen, kan dat binnenkort nog wel?

In ieder gezin is de Celebrations geschenkdoos wel bekend. Het is een leuk cadeautje maar ook gewoon een handige uitdeeldoos van diverse mini-reepjes zoals Mars, Snickers, Dove en Bounty. Juist die variatie maakt de doos geschikt voor iedereen omdat er voldoende te kiezen valt. Maar mensen zijn soms echt lastig en in Groot-Brittannië is er dan ook flinke ophef ontstaan over de zo onschuldig ogende doos Celebrations. Daarbij gaat het om één enkel reepje: Bounty. Maar liefst 40% van de Britten haat de met kokos gevulde reep en voor 60% is het de minst populaire traktatie in de doos. Overigens is ook in ons land deze Bounty op zijn retour, maar in veel mindere mate dan in het Verenigd Koninkrijk. Wat is er aan de hand?

Een genetische afkeer van bepaalde smaken

In onze genen zijn bepaalde voorkeuren voor smaken vastgelegd ten behoeve van onze veiligheid. Zo zullen weinig kinderen van bittere producten houden. De smaak bitter wordt daarbij geassocieerd met producten uit de natuur die giftig kunnen zijn voor de mens. Oefenen kan helpen die afkeer te overwinnen als blijkt dat het eten van bittere voedingswaren geen gezondheidsproblemen oplevert. Er zijn ook smaken die vrijwel iedereen waardeert zoals vanille-ijs. De zoete smaak en consistentie doet denken aan moedermelk en zorgt in het algemeen onbewust voor goede herinneringen.

Daarnaast zijn er smaken die de een lekker vindt en de ander haat. Deze zijn vaak uitgesproken zoals koriander of kaneel. Volgens smaak-experts is er met kokos ook iets dergelijks aan de hand. De kokos in een Bounty heeft een korrelige structuur en een licht weeïge smaak. Sommige mensen leggen hierdoor een verband met een vorm van licht bederf van het product en hebben een hekel aan deze vorm van kokos. Echter dat geldt maar voor een klein percentage en verklaart het hoge percentage haters onder de Britten niet. Er moet derhalve ook een cultureel bepaalde reden zijn.

Love actually, een tranentrekker

De film Love actually was een echte hit in het UK en eindigt tragisch. Symbolisch daarvoor is een doos Celebrations waarin alleen de Bounty’s zijn achtergebleven. Een mislukking in beeld gebracht. Zo wordt het duidelijk gevoeld door de Britten, want sindsdien ontstond er een discussie op de social media die nog steeds doorloopt. De grootste irritatie bij een doos Celebrations is daarbij niet zozeer de smaak van de Bounty, maar het feit dat deze altijd over schijnt te blijven. Dat levert problemen op in het gezin als het weer eens zo ver is dat er misgegrepen wordt voor de meer smakelijke reepjes. Mede hierdoor lijkt de afkeer van de Bounty aan de overzijde van het Kanaal veel groter dan bij ons. Weg met de Bounty!

De No-Bounty box

Een verstandige fabrikant luistert naar zijn klanten. Binnenkort begint er dan ook een grote test in Groot-Brittannië. Bij 60 vestigingen van Tesco (een van de grootste supermarkten in het VK) zullen tijdelijk ook dozen Celebrations worden verkocht met opschrift: No-Bounty. Deze bevatten geen Bounty’s meer maar een dubbele hoeveelheid van een andere reepje zoals Mars of Twix. De test blijft beperkt tot Groot-Brittannië en deze bijzondere dozen zullen derhalve niet op het vasteland van Europa te koop zijn. Na afloop van de test zal een besluit worden genomen en dat kan betekenen dat de Bounty ook wereldwijd compleet in de ban zou kunnen worden gedaan.

Wat moet je hier nu van denken?

Wellicht klinkt het bijzonder consumentvriendelijk dat een fabrikant zoveel moeite doet voor de klanten. Deskundigen op marketinggebied zeggen echter ook dat het voor de producent van Celebrations als een soort droom moet overkomen. Reclame is duur en het is uiteraard ideaal dat er zoveel over je product wordt geschreven en gediscussieerd op de social media zonder dat het een penny kost. In Groot-Brittannië zijn het afgelopen jaar miljoenen berichten verschenen over dit onderwerp en de fabrikant wil dat uiteraard graag zo houden. Ook als de Bounty daarvoor moet worden opgeofferd.

Wat vind jij eigenlijk van de Bounty? Hieronder kan jij je reactie kwijt.

Dit artikel bevat affiliate links. Als je hierop klikt en een bestelling plaatst, ontvangen wij een percentage, maar jij betaalt gewoon het normale bedrag voor je product. 

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *