De bier trends van 2022: alle ontwikkelingen op een rij

In Nederland is bier nog steeds een populair drankje. Gemiddeld drinken we als volwassenen ieder jaar zo’n 80 liter bier. Het is echter niet meer zo dat het voornamelijk een kratje bier uit de supermarkt is dat wordt geconsumeerd. Bier kun je tegenwoordig overal tegenkomen, zelfs als toetje. Ben je nieuwsgierig wat de huidige trends zijn wat bier betreft? Hieronder vind je een lijstje met opmerkelijke bier trends.

De bier trends voor 2022

Op zoek naar de bier trends van dit jaar? Hieronder vind je alle ontwikkelingen op het gebied van bier op een rij.

1. Er wordt flink op los geëxperimenteerd.

Wellicht niemand had 10 jaar geleden kunnen vermoeden dat de Hema bier met de smaak van tompoucen op de markt zou zetten. En daar is het niet bij gebleven. Ook bier met dropsmaak of stroopwafels kun je na enig zoekwerk kopen. Indien je dat al vreemd vindt, wat dacht je dan van de ingrediënten die worden gebruikt om bier te maken?

In deze tijd dat er zo min mogelijk afval moet worden weggegooid, zijn er pogingen om allerlei materialen aan te wenden voor het brouwen van bier. Wist jij dat er inmiddels zelfs sinaasappelschillen de bierketels ingaan? Er is zelfs een experiment om  kerstbomen niet langer op de brandstapel te doen, maar er bier van te maken. Let op je etiket in de toekomst als je een biertje koopt.

trends bier

2. Bier zonder (of met een beetje) alcohol wordt steeds populairder.

Youp van ‘t Hek heeft het in Nederland een paar jaar kunnen tegenhouden met zijn legendarische oudejaarsconference over Buckler bier. Inmiddels is ook in ons land alcoholvrij of -arm bier de gewoonste zaak van de wereld waar niemand zich meer voor schaamt. De kenners beweren dat hoppige bieren zonder alcohol bijna even goed smaken als met. In biertjes zonder alcohol is de bitterheid een tijdje verdreven door smaakjes als citroen, limoen of zelfs ananas. Voor wie dit te ver gaat, zijn er ook weer smaken die alleen aan bier doen denken. De alcoholvrij bier markt groeit!

3.  Bier in blik trend

Onbekend maakt onbemind. Blikjes bier werden een tijd lang genegeerd door de ‘echte’ bierdrinkers. Blikjes stonden bekend als bier voor zwervers en daklozen. Bier in een blikje moest immers wel een metalen bijsmaakje hebben en minder van kwaliteit zijn dan in een flesje of uit de tap. Inmiddels heeft bier in blikjes het imago kunnen veranderen. Blik is gewoon een betere manier om bier te bewaren dan (donker) glas. Als bier eenmaal gebrouwen is, zorgt licht voor een afname van de kwaliteit. Een blikje bier blijft derhalve langer lekker en zuiverder dan een flesje. Daarbij kan je op een blikje ook veel meer informatie kwijt dan op een etiket.

4. Speciaalbier is niet zo speciaal meer.

Wellicht ken jij ook zo’n familielid of vriend die op iedere verjaardag liever dat ene speciaal biertje dronk in plaats van een gewoon merk. Die tijd is voorbij. Analisten merken dat op bierfestivals en bij een ‘high beer’ steeds meer afwisseling plaats vindt van speciaal biertjes en gewoon bier. Merken die in het verleden veel marketing gebruikten om hun bier als speciaal aangemerkt te krijgen, maken ook steeds vaker ‘gewoon’ bier. Het lijkt erop dat er op dat punt weer een tijdvak is aangebroken van ‘doe maar gewoon’. Het voordeel is dat de keuze ook steeds groter wordt. In veel supermarkten zie je ook diverse bieren die vroeger alleen in de slijterijen te koop waren. Wellicht dat die verjaardagsbezoeker nu ook zich heeft aangepast? Als je kijkt naar de trends in speciaalbier is er dus weinig te melden, behalve dat het een neerwaartse trend is.

5. De bierervaring.

Waarom zou bier anders zijn dan wijn? Bierdrinkers willen ook steeds meer weten over hun favoriete drankje. Wel biertje past bij welk menu. Als jij bier schenkt bij je maaltijd wil je dat natuurlijk wel weten. Het kan uiteraard ook omgekeerd. Welke maaltijd is nu perfect om bij jouw favoriete soort bier te presenteren? Je vindt het tegenwoordig gewoon op een app zodat je daarover geen twijfels hoeft te hebben. Ook in een restaurant kan je gerust vragen welk bier wordt aangeraden bij het gerecht.

Steeds meer horecagelegenheden hebben ook een ‘bierista’ in dienst. Deze heeft een opleiding gevolgd om jou de beste bierervaring te garanderen. Heb jij een favoriete brouwer? Informeer dan eens of deze een speciaal café of proeflokaal heeft geopend. Net zoals bij wijnhuizen al gebruikelijk is, willen brouwerijen ook steeds vaker hun klanten alles vertellen over bier en alles wat daarbij hoort.

bier in blik trend

6. Meer biermomenten.

Een biertje bij de zakenlunch was een aantal jaren geleden beslist bedenkelijk. Door de opkomst van het alcoholvrije bier is dat inmiddels ook ingeburgerd. Bier (zonder alcohol ) kan inmiddels vrijwel op iedere tijdstip en bij iedere gelegenheid. Het is echter een opvallende verschijnsel dat meer biermomenten vaker beneden de grote rivieren plaatsvinden. Het gebruik van bier is echter niet hoger in het zuiden.

7. Het mag wat meer kosten.

Nu bier meer geaccepteerd is als een drankje dat voor iedereen bestemd is, wordt er ook vaak zonder problemen iets extra voor betaald. Er wordt niet alleen meer ‘slurp’ bier in grote hoeveelheden huismerk gekocht. Ook de meer exclusieve bieren die uitsluitend bij de slijter verkrijgbaar zijn, worden populairder.

8. Bier als een toetje.

Ook hier sluiten we af met een toetje. Wat dacht je van het Big Belly Liquid Desert nr. 21? Dat bestaat onder meer uit kokosnoot, iced frappé en een shotje rum. De basis blijft uiteraard gebrouwen bier.

bier trends

Weet jij nog een leuk feitje over bier? Aarzel niet om hieronder een reactie achter te laten.

Dit artikel bevat affiliate links. Als je hierop klikt en een bestelling plaatst, ontvangen wij een percentage, maar jij betaalt gewoon het normale bedrag voor je product. 

Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *